Overvejet podcast?

Det fleste har sikkert på et eller andet tidspunkt hørt ordet Podcast, men formentlig lige så hurtigt glemt det igen. Begrebet Podcast, eller “Personal On Demand Casting”, blev populært i en snæver gruppe midt i sidste årti, men ifølge amerikanske undersøgelser er fænomenet nu på vej tilbage igen, ikke mindst hjulpet på vej af en række yderst populære dokumentarprogrammer.

Den ”personlige udsendelse til afhentning”, som Podcast kan oversættes med, spås at vende tilbage, ikke mindst i markedsføring på nettet. Hvis man i sin sociale medier-strategi har indbygget fast video-upload til YouTube, er skridtet videre til at planlægge en Podcast ikke så lang.

Det gælder selvfølgelig om at kunne planlægge en serie af videos – eller lydfiler – der hænger godt sammen, centreret omkring et godt indhold, og så få dem lanceret.

Valget står mellem lyd- eller video-podcast. En traditionel Podcast som vi så dem for 10 år siden var en lydfil, du typisk kunne gå rundt og høre på din MP3-afspiller. I dag overvejer mange, især virksomheder, at gå over til video Podcast, som også typisk lanceres på YouTube.

Hvilke udbydere findes til hosting af Podcasts?Der findes flere rigtig gode udbydere med gode features og som er nemme at gå til. Vi vil her give et par links til nogle af disse:

Jamen, hvad er så forskellen på en almindelig video og en Podcast?

Podcasts er en serie af fortløbende videos. Det kræver dermed langt større omtanke og planlægning end traditionelle videos, så der skal mere tid og flere ressourcer til at Podcaste.

One Reply to “Overvejet podcast?”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *