de sociale medier

Nogle gange kan det føles som om man konstant halser bagefter, når det handler om de sociale medier. Den ene dag er det YouTube, der er kongen, næste dag bliver Pinterest fremhævet som den nye kejser på nettet. Eller Instagram eller…

Så hvad skal man så satse på, når man nu ikke har tid til det hele?

Svaret er naturligvis individuelt, men ét er sikkert! Man skal nok ikke kunne regne med at springe over, hvor gærdet er lavest og samtidigt få succes på nettet. Derfor har jeg lavet 5 løfter til mig selv med hensyn til at forbedre min håndtering af de sociale medier.

1: Jeg vil begrænse mine opdateringer, så de samme nyheder ikke bare kopieres fra Facebook til Google+, LinkedIn, Twitter og så videre. Der ER stor forskel på de forskellige sociale medier, og vi er nødt til at differentiere på indhold.

2: Jeg vil tænke mig bedre om, FØR jeg trykker på send-knappen. Nogle gange er det svært at modstå den uimodståelige trang til at opdatere hurtigt og hele tiden. Men alt for ofte ryger tingene afsted uden at blive tjekket ordentligt. Det gælder både for stavefejl og relevant indhold.

3: Jeg vil forsøge at planlægge mine opdateringer bedre. En ordentlig planlægning skaber en god linje i indhold og er samtidigt med til at forhindre fejlskud.

4: Der er sikkert meget få, der kan huske, at vinderen af Dansk Melodi Grand Prix i 1982 hed Jens Brixtofte, og at sangen hed ”Video Video”, men han havde ret. Video er for alvor det nye sort, ikke mindst efter at Facebook kaster sig over video-markedet i 2015.

Med andre ord, flere videos. Sjove, overraskende og indholdsrige videos.

5: Jeg vil forsøge at undgå at afgive fem løfter til mig selv, når jeg kun har fire.

Alle der har beskæftiget sig en smule med sociale medier ved, at der ikke skal meget til at hidse brugerne op. Spørg bare Facebook og Google, og nu kan også de unges kæledægge, Instagram, melde sig ind i klubben for kommentar-bøllebank.

Instagram har i et stykke tid døjet med et stort antal spamkontoer. Det er profiler, der udelukkende er oprettet for at give støtte til en anden bruger i kampen om at nå flest muligt følgere. Problemet fik Instagrams topchef Kevin Systrom til at meddele på sin blog, at man nu ville gå i gang med at fjerne disse falske konti.

Som sagt så gjort, og pludselig var balladen der.

Ikke fordi – som man skulle tro – at der blev slettet reelle konti ved en fejltagelse, men fordi mange brugere pludselig styrtdykkede i antal følgere. Dette gik blandt andet ud over idolet Justin Bieber, som mistede over tre millioner følgere på bare én dag. Hertil kommer et meget stort antal brugere, der måtte se følgerskaren dale til både det halve og mindre. Så nu har Instagram travlt med at forklare de primært unge brugere, at man altså ikke kan regne med falske følgere.

2 Replies to “de sociale medier”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *